تاریخچه و معرفی گروه ریاضی
دانشکده علوم دانشگاه مشهد در سال 1340 تاسیس شده است. در حقیقت در آن سال دانشگاه مشهد برای رشته کشاورزی اقدام به پذیرش دانشجو نمود. به دلایلی تصمیم گرفته شد که نام دانشکده کشاورزی به دانشکده علوم تغییر یابد و دانشجویان در رشته ریاضی- فیزیک تحصیل نمایند. دوره های کارشناسی در آن زمان سه ساله بود و دانشجویان بایستی قریب به 110 واحد درسی را می گذراندند و رشته ریاضی- فیزیک ترکیبی از دروس اصلی دو رشته ریاضی و فیزیک بود. فارغ التحصیلان این رشته می توانستند در هر یک از رشته های فیزیک و یا ریاضی ادامه تحصیل دهند. این رشته مشترک تا ورودی های 1343 (برای سه سال) ادامه یافت. بسیاری از دانشجویان این سه دوره که روی هم رفته 57 نفر بودند در حال حاضر به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه های کشور حضور دارند. تعدادی از آنها عبارتند از:
دوره اول:آقای دکتر علی اکبر عالم زاده(ریاضی)،
دوره دوم: آقایان دکتر رضوی رشتی پور(ریاضی)، دکتر تقی فلاحی(فیزیک)، دکتر جعفر قیصری (فیزیک)،
دوره سوم: آقایان دکتر طاهر قاسمی هنری(ریاضی)، دکتر غلام رضا جهانشاهلو (ریاضی)، دکتر بهمن هنری (ریاضی)، دکتر میر کمال میرنیا (ریاضی)، دکتر حسنعلی آذرنوش (ریاضی)، دکتر محمد فرهاد رحیمی (فیزیک)، دکتر محمد فقیه حبیبی (فیزیک).
از سال 1344، رشته ها تفکیک شد و دانشجویان دانشکده علوم برای سه رشته مستقل ریاضی، فیزیک و شیمی گزینش شدند و از آن سال دوره تحصیل کارشناسی در دانشگاه مشهد چهار ساله شد (البته در سایر دانشگاه های کشور، از یک سال قبل یعنی برای ورودی های 1343 دوره کارشناسی چهار ساله شده بود).
از زمان تاسیس دانشکده علوم (1340) تا 1351به علت کم بودن تعداد دانشجویان، گروه های آموزشی شکل نگرفته بود. جناب استاد پروفسور فاطمی پس از بازنشستگی از دانشگاه تهران از سال 1351 تا سال 1355، به عنوان اولین مدیر گروه ریاضی دانشگاه مشهد، وظایف محوله را انجام می دادند. با پیوستن تدریجی اساتیدی چون آقایان دکتر علی مشکانی، دکتر حسن صادقی، دکتر محمد رضا رجب زاده، دکتر بهمن هنری، دکتر مهدی جوادی و ...، جناب پروفسور فاطمی مصلحت دیدند که یکی دیگر از همکاران عهده دار این سمت شود و این مسئولیت به عهده دکتر بهمن هنری گذارده شد. در سال 1357 گروه ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد از نظر تعداد اساتید بزرگترین گروه ریاضی کشور بود و محل آن در چهارراه راهنمایی واقع بود. در سال 1358 نام گروه ریاضی به گروه ریاضی، آمار و کامپیوتر تغییر یافت و برنامه ی کهادهای آمار و کامپیوتر نیز تدوین گردید. در این زمان مقدمات تشکیل گروه کامپیوتر با کمک آقایان دکتر دلداری، دکتر نقیب زاده و سایر دوستان فراهم آمد. تا سال 1359 مرکز کامپیوتر دانشگاه زیر نظر گروه ریاضی، آمار و کامپیوتر اداره می شد. تشکیلات جدید آن مرکز در آن سال سامان گرفت و بعدا این مرکز به گروه آمار و کامپیوتر منتقل گردید. پس از مدتی گروه کامپیوتر به طور مستقل در دانشکده مهندسی تشکیل شد. برای اولین بار خط اینترنت توسط گروه ریاضی و با کمک مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات، در محل جدید گروه ریاضی، آمار و کامپیوتر متصل شد. در این زمان اولین مودم دانشگاه نصب گردید و یک خط اینترنت به مرکز کامپیوتر و خط دیگر به دانشکده مهندسی وصل شد. در سال 1364 تحصیلات تکمیل گروه ایجاد گردید و پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته ریاضی در آن سال آغاز شد. متعاقب آن چند سال بعد دوره های دکتری ریاضی و همچنین کارشناسی ارشد و دکتری آمار نیز تاسیس شد. در سال 1375 دانشکده علوم ریاضی با رشته های ریاضی محض، ریاضی کاربردی و آمار تشکیل گردید. از دیگر وقایع مهم گروه می توان به ایجاد قطب‌های علمی ریاضی، تاسیس پژوهشکده های مختلف، برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و کارگاه های مهم کشوری و بین المللی در گروه ریاضی نام برد. از جمله این وقایع می‌توان اولین کنفرانس آنالیز تابعی و کاربردهای آن (1358) (که بعدها به سمینار آنالیز ریاضی تغییر نام داد و اکنون دوباره با چهارمین سمینار آنالیز تابعی احیا گردیده است)، یازدهمین (1369)، بیست و دومین (1370)، و سی و سومین (1381) کنفرانس ریاضی کشور را نام برد. لازم به ذکر است که چهل و چهارمین کنفرانس ریاضی کشور نیز در دانشکده و در سال 1392 برگزار شد. در این سالها دانشکده علوم ریاضی از جنبه های مختلف به رشد و بالندگی خود ادامه داده است و اکنون این دانشکده یکی از اثرگذارترین دانشکده های علوم ریاضی کشور است. (برگرفته از تاریخچه ی نوشته شده توسط آقای دکتر بهمن هنری در کتاب روشنای دانشگاه به مناسبت نکوداشت دکتر اسد اله نیکنام، 1394)
گروه ریاضی در سال 1386 به گروه ریاضی محض و گروه ریاضی کاربردی تفکیک شد و در حال حاضر گروه  ریاضی کاربردی با 11 عضو هیأت علمی شامل 3 استاد، 4 دانشیار و 4 استادیار در دوره های کارشناسی ریاضیات و کاربردها با کهاد ریاضی کاربردی، کارشناسی ارشد و دکتری با 3 رشته آموزش ریاضی، علوم کامپیوتر و ریاضی کاربردی با گرایش های آنالیز عددی، بهینه سازی، گراف و ترکیبیات، ریاضیات زیستی مشغول فعالیت می باشد.
 دانشجویان این رشته ها ضمن آشنایی با مفاهیم ریاضی، کاربرد ریاضیات را آموزش می بینند و روش ها و تکنیک های علمی را به منظور حل مسائل واقعی در زندگی روزمره فرا می گیرند. دانش آموختگان این رشته ها توانایی آن را کسب می کنند که اغلب مسائل و مشکلات بخش های مختلف جامعه اعم از صنعتی، تولیدی و اقتصادی را با تکنیک های علمی و از طریق مدل سازی ریاضی به منظور بهینه سازی فرایند های عملکردی آن ها بررسی و ارائه طریق نمایند. علاوه  بر این آمادگی لازم جهت ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد (M.SC.)  و دکتری (Ph.D.) را کسب می‌نمایند. قطب علمی مدلسازی و محاسبات در کنترل دستگاه ها و مرکز پژوهشی شیوه های تدریس آموزش ریاضی، آزمایشگاه‌های فناورانه طراحی و تولید بازی‌های رایانه ای، بهینه سازی در این گروه فعال هستند. همچنین انتشار مجله ایرانی آنالیز عددی و بهینه سازی نیز از جمله فعالیت های این گروه می باشد.

 و در حال حاضر گروه ریاضی محض با 18 عضو هیات علمی ( شامل 10 استاد، 6 دانشیار و 2 استادیار ) در دوره های کارشناسی ریاضیات و کاربردها، کارشناسی ارشد با گرایش های آنالیز، جبر، هندسه، گراف و ترکیبیات جبری و دکتری با گرایش های آنالیز، جبر و هندسه مشغول فعالیت است.
قطب علمی آنالیز روی ساختارهای جبری و مرکز پژوهشی کاربرد موجک ها و سیستم های غیر خطی هم اکنون در گروه فعال هستند.
مجلات مختلفی از جمله مجله ی ریاضی خیام توسط اعضای این گروه ایجاد شده و منتشر می شود. همچنین مجلات
Banach Journal of Mathematical Analysis
Annals of Functional Analysis  
Advances in Operator Theory
 توسط آقای دکتر صال مصلحیان عضو محترم هیات علمی گروه ریاضی محض ایجاد شده و هم اکنون سر دبیری این مجلات به عهده ی ایشان است. به علاوه سر دبیری مهم ترین نشریه ی تخصصی ریاضی کشور یعنی بولتن انجمن ریاضی ایران در حال حاضر بر عهده ی آقای دکتر ابراهیمی وشکی عضو محترم هیات علمی گروه ریاضی محض است.